Skjoldbruskkirtel og infertilitet

Skjoldbruskkirtel – når en sårbar sommerfugl overses i forbindelse med infertilitet

Som du ved er det en del af livet for os kvinder, at holde balancen i hormonsystemet fordi det er kilden til vores velvære. Hormonkirtlerne er hele tiden påvirket af dit ståsted i dig selv og dit liv, og du er påvirket af hormonkirtlerne’s strøm af hormoner. For nogen af os er det en intens kraft der har brug for et konstant fokus for ikke at få det indre eller kroppen til at vælte – og for andre er det en puls der vibrerer blødt og guider.

I mit arbejde med fertilitet møder jeg mange kvinder hvor fokus på en graviditet er fastlåst omkring cyklus og underliv. Hvilket giver mening fordi de er påvirket af reproduktions teknologien  - og fordi det er i underlivet, det nye liv kan skabes. Derfor overrasker det mange og måske også dig, at en del af det basale i at skabe liv og en frugtbar krop involvere alle hormonkirtlerne for at nære livet i underlivet. Det hænger nemlig sammen med din livs historie, de udfordringer du har i dig selv som kvinde, hvordan du viser din kvindelige kraft – og hvilken hormonkirtlen der udfra de parametre er mest påvirket og sætter dagordenen for hele dit hormonsystem.

Skjoldbruskirtel og infertilitet

Skjoldbruskkirtlen er en vigtig hormonkirtel for frugtbarhed, kvindens udtryk og kraft som den hun er. En smuk sommerfugl der ønsker at sprede sine vinger og flyve frit – hvilket er hvad en kvinde gør når den er i balance. Når den kommer ud af den kurs kan det være en del af problemet med at blive gravid.

skjoldbruskkirtel infertilitet

Skjoldbruskkirtlen er en lille sommerfugl formet kirtel lige under strubehovedet i den nederste del af halsen. Den er en af de største hormonkirtler og styres af hypofysen som styres af hypothalamus. Skjoldbruskkirtlen absorbere jod fra den mad du spiser og sammen med thyroglobulin protein danner den thyroideahormonerne thyroxin (T4) og triiodothyronin (T3). Skjoldbruskkirtlens funktion har indvirkning på alle celler, væv og organer i kroppen –  den er den styrende kirtel for stofskiftet og kroppens vækst. Den danner også hormonet calcitonin som medvirker til at kalk i blodet indbygges i knoglerne.

Når skjoldbruskkirtlens hormoner falder for lavt,  frigiver hypofysen Thyroid Stimulation Hormon (TSH), som stimulerer skjoldbruskkirtlen til at frigive mere T3 og T4. Hypothalamus stimulerer hypofysen til at frigive TSH gennem frigivelse af TSH Releasing Hormon (TRH).

De signaler kroppen kan vise ved en underaktiv skjoldbruskkirtel:

  • Føler du dig  kold i kroppen?
  • Glemmer du let?
  • Har du tør hud og  svage negle?
  • Hårtab?
  • Er dit ansigt opsvulmet?
  • Hæver dine hænder og fødder?
  • Langsomhed i kroppen og træthed/udmattelse? Som om der kun er en vis portion energi reserver?
  • Træghed og forstoppelse?
  • Svært ved at komme ud af sengen om morgenen?
De signaler kroppen kan vise ved en overaktiv skjoldbruskkirtel:
  • Vægttab uden at du gør noget for det
  • Opsvumlet i bunden af halsen
  • Humørsvingninger – nervøsitet, rastløshed, indre uro og angst
  • Hjertebanken eller uregelmæssig hjerterytme
  • Øget afføring og for nogen diarre
  • Øget varme og svedtendens
  • Muskelsvaghed og rystelser
  • Uregelmæssig menstruationscyklus

Oplever du nogle af de fysiske signaler?
Lever du dit liv fuldt ud? …altså det liv du drømmer om?
Har du drømme og ønsker indeni om hvem du er og det liv du lever? – Som ikke er det du i virkeligheden gør, eller det du fortæller og viser overfor andre?

Hvis det er tilfældet, så giv din skjoldbruskkirtel kærlig opmærksomhed.

4 vigtige skridt du kan gøre for din skjoldbruskirtel og infertilitet

1. Få din skjoldbruskkirtel testet

Hvis du har mistanke om en fysisk lav fungerende eller anden ubehandlet lidelse i skjoldbruskkirtlen skal du som det første få undersøgt om der er en alvorlig lidelse tilstede i skjoldbruskkirtlen. Book en tid hos en læge og få taget de nødvendige test af skjoldbruskkirtlens funktion. Og hos en læge som tager alle de nødvendige test. De kvinder jeg har arbejdet med gennem tiden anbefaler Claus Hancke oim.dk

For hvis du har en alvorligt lidelse i skjoldbruskkirtlen er det vigtigt at få det behandlet, og få lagt en plan som giver dig mulighed for at blive gravid. Plus det er alt afgørende for en sund graviditet.

2. Støt skjoldbruskkirtel med B vitaminer, Selen, Zink, vitamin D, og Omega-3 fedtstoffer.

Vælg altid økologiske fødevarer så meget så muligt, da skjoldbruskkirtlen er meget sensitiv overfor miljømæssige kemikalier, toksiner, medicin og hormoner.  En ernæring der er rig på hele uforarbejdet fødevarer, varieret og i balance – med vægt på at spise blodsukker stabilt styrker den generelle sundhed i skjoldbruskkirtlen.
Du skal være opmærksom på at jod er i balance i din kost, da det påvirker dine stofskiftehormoner – og hvis din test viser en problematik i skjoldbruskkirtlen skal du bede din læge om at rådgive dig, og opsøge en ernæringsterapeut som kan hjælpe dig med alt i din kost.

Du bør undgå pasta, ris, hvede, kartofler, soja og sukker i alle former for at mindske dannelse af insulin i kroppen, da det påvirker og belaster skjoldbruskirtlen. Bordsalt er ofte beriget med jod, og du kan bytte det ud med himalaya krystal salt hvor jod er naturligt forekommende.

Her er et link til jod i fødevarer

3. Skabe overensstemmelse i dig – mellem det indre og det ydre.

Hvis du ikke lever fuldt ud som den kvinde du er så vil jeg gerne invitere dig til at begynde nu. Brug din tid på at lytte indad og høre efter hvilke stemmer der kalder. Og hvad de kalder efter. Måske ved du allerede hvor og hvornår du lukkede af for din stemme, og stoppede med at handle i overensstemmelse med dig selv. Måske kan du ikke mærke det endnu, og opdager det først når de fysiske symptomer fylder mindre i dig.

Uanset hvad der spiller ind, så har det brug for din tid og opmærksomhed på hvad det vil sige for dig at sprede dine vinger og flyve frit som den du er. Stå i din kraft og sårbarhed, og udtrykke hvem du er.

Du kan bruge Rosenrod, en urt der kan understøtte skjoldbruskkirtlen, og give dig kraft til at lytte til dig selv.

4. Støt binyrerne

Kroppen er dannet til at kunne håndtere stress kortvarigt. Når stress bliver en kronisk tilstand tager det på binyrernes kraft og kroppens stofskifte proces begynder at nedbryde væv og organer – og over tid vil det bremse skjoldbruskkirtlens funktion som en slags beskyttelse imod det. Ofte opstår symptomer på en lav fungerende skjoldbruskkirtel af gentagne eller kronisk stress, og derfor bliver en af de vigtigste redskaber i arbejdet med balancen i skjoldbruskkirtlen at lære at håndtere stress.

Stop op og mærk dit liv. Stå i lyset af ærlighed og undersøg hvad der er af stress faktorer og hvilken indflydelse de har på dine tanker, følelser, handlinger og din fysiske krop. Støt dine binyre ved at søge hjælp udefra til hvordan du håndtere og ændrer det. Du har brug for en andens øjne til at se hvordan du behandler dig selv.

Let the butterfly fly!

Det er i processen guldet er.
Kærligst Josephine

PS. På facebook er der flere grupper om stofskifte problematikker med nyttig viden fra kvinder der har egen erfaring. Måske er det noget for dig

Mærker: ,
Udgivet i Tips